Firma produkcyjna z sektora prefabrykatów betonowych, zatrudniająca około 300 osób. Przed rozpoczęciem projektu borykała się z istotnymi wyzwaniami operacyjnymi – niezadawalającą terminowością realizacji zamówień, wysokimi kosztami operacyjnymi wpływającymi na marżę oraz niedostateczną jakością produktów.
Zarząd dostrzegał, że problemem nie są konkretni managerowie, lecz niewydolny system pracy i organizacji. Zdecydował się więc wynająć Interim Managera z kompetencjami transformacyjnymi oraz zewnętrzną perspektywą.
Pierwszym krokiem w procesie zmian była szczegółowa diagnoza managerska, obejmująca analizę procesów, stosowanych narzędzi, danych operacyjnych oraz sposobu organizacji pracy.
WYZWANIE przed którym stanął interim manager
Projekt miał zapewnić nie tylko poprawę efektywności i wyników operacyjnych, ale także trwale podnieść kompetencje zarządcze w organizacji oraz zbudować kulturę odpowiedzialności.
Wyzwaniem było wdrożenie kompleksowego systemu zarządzania oraz zapewnienie skutecznego transferu wiedzy do managerów firmy – tak, aby zmiany były zrozumiane i akceptowane przez zespół, a więc – trwałe.
Podjęte DZIAŁANIA
Bazując na wynikach diagnozy przygotowany został szczegółowy plan transformacji, obejmujący zarówno obszary operacyjne, jak i elementy kulturowe.
- Kluczowym było wprowadzenie tzw. pakietu operacyjnego, który stał się głównym „silnikiem” napędzającym zmiany.
- Zmieniono codzienne spotkania produkcyjne, wdrożone zostało planowanie z trzydniowym wyprzedzeniem.
- Uporządkowano dane normatywne oraz dostosowano zespoły pracownicze do rzeczywistych potrzeb.
- Zespoły wdrożyły efektywny i elastyczny system raportowania managerskiego.
- Wprowadzono nowy system premiowy i zarządzanie przez cele oparte na metodzie SMART.
Co ważnie – transformacja przeprowadzono bez przerywania codziennej pracy. Zajęła łącznie 9 miesięcy, podczas których duży nacisk położono na trwały transfer wiedzy do zespołu.
REZULTAT przeprowadzonej transformacji
- Efektywność produkcji i operacji wzrosła o 20%
- Poprawiła się jakość, terminowość i planowanie, a koszty pracy spadły.
- Managerowie zaczęli działać z większą odpowiedzialnością.
- Firma zyskała trwały, dopasowany do jej potrzeb system zarządzania, który przełożył się na realną przewagę konkurencyjną.
Projekt przeprowadzony przez Bartłomieja Marciniszyna, we współpracy z Inwenta Interim Partners, nie tylko przyniósł wymierne efekty, ale także został dostrzeżony na forum branżowym – projekt otrzymał nominację w konkursie Projekt Interim Management Roku organizowanym przez Stowarzyszenie Interim Managers.