preloader
Strona główna > Case study > Transformacja firmy produkcyjnej: jak interim manager zwiększył efektywność o 20%
Baner blog IIP (2)

Transformacja firmy produkcyjnej: jak interim manager zwiększył efektywność o 20%

Firma produkcyjna z sektora prefabrykatów betonowych, zatrudniająca około 300 osób. Przed rozpoczęciem projektu borykała się z istotnymi wyzwaniami operacyjnymi – niezadawalającą terminowością realizacji zamówień, wysokimi kosztami operacyjnymi wpływającymi na marżę oraz niedostateczną jakością produktów.

Zarząd dostrzegał, że problemem nie są konkretni managerowie, lecz niewydolny system pracy i organizacji. Zdecydował się więc wynająć Interim Managera z kompetencjami transformacyjnymi oraz zewnętrzną perspektywą.

Pierwszym krokiem w procesie zmian była szczegółowa diagnoza managerska, obejmująca analizę procesów, stosowanych narzędzi, danych operacyjnych oraz sposobu organizacji pracy.

WYZWANIE przed którym stanął interim manager

Projekt miał zapewnić nie tylko poprawę efektywnościwyników operacyjnych, ale także trwale podnieść kompetencje zarządcze w organizacji oraz zbudować kulturę odpowiedzialności.

Wyzwaniem było wdrożenie kompleksowego systemu zarządzania oraz zapewnienie skutecznego transferu wiedzy do managerów firmy – tak, aby zmiany były zrozumiane i akceptowane przez zespół, a więc – trwałe.

Podjęte DZIAŁANIA

Bazując na wynikach diagnozy przygotowany został  szczegółowy plan transformacji, obejmujący zarówno obszary operacyjne, jak i elementy kulturowe.

  • Kluczowym było wprowadzenie tzw. pakietu operacyjnego, który stał się głównym „silnikiem” napędzającym zmiany.
  • Zmieniono codzienne spotkania produkcyjne, wdrożone zostało planowanie z trzydniowym wyprzedzeniem.
  • Uporządkowano dane normatywne oraz dostosowano zespoły pracownicze do rzeczywistych potrzeb.
  • Zespoły wdrożyły efektywny i elastyczny system raportowania managerskiego.
  • Wprowadzono nowy system premiowy i zarządzanie przez cele oparte na metodzie SMART.

Co ważnie – transformacja przeprowadzono bez przerywania codziennej pracy. Zajęła łącznie 9 miesięcy, podczas których duży nacisk położono na trwały transfer wiedzy do zespołu.

REZULTAT przeprowadzonej transformacji

  • Efektywność produkcji i operacji wzrosła o 20%
  • Poprawiła się jakość, terminowość i planowanie, a koszty pracy spadły.
  • Managerowie zaczęli działać z większą odpowiedzialnością.
  • Firma zyskała trwały, dopasowany do jej potrzeb system zarządzania, który przełożył się na realną przewagę konkurencyjną.

Projekt przeprowadzony przez Bartłomieja Marciniszyna, we współpracy z Inwenta Interim Partners, nie tylko przyniósł wymierne efekty, ale także został dostrzeżony na forum branżowym – projekt otrzymał nominację w konkursie Projekt Interim Management Roku organizowanym przez Stowarzyszenie Interim Managers.

 

Artykuł napisany przez:

Inwenta Interim Partners